Google Mijn Bedrijf profiel optimaliseren voor SEO

Sta je organisch niet hoog in Google en wil je niet veel geld uitgeven aan Google Adwords, dan is het Google mijn bedrijfkaartje op pagina 1 van google.nl de oplossing. Zoals je misschien wel eens hebt gezien is een website pagina als volgt opgebouwd.

We hebben hieronder als voorbeeld de zoekterm makelaar Breda gebruikt.
Je kunt zien hoe belangrijk het is dat je deze tool goed optimaliseert, zeker als je niet in de luxe positie verkeerd dat je organisch op pagina 1 van Google staat.

Met jouw Google Mijn Bedrijf op pagina 1 van Google.nl laat jij Google weten dat jij een bedrijf hebt. Je kunt het zien als een soort online visitekaartje van je bedrijf. Op deze manier realiseer je bij lokale zoekopdrachten een hogere positie in de zoekresultaten van Google.nl. Echter werkt dit alleen goed wanneer je Google Mijn Bedrijf goed inricht.

Het op de juiste manier optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf is het startpunt van jouw lokale SEO strategie en een mooie tool om jouw bedrijf te laten groeien als lokale speler.

Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk voor lokale SEO?

Google merkt ook dat lokale zoekopdrachten groeien en steeds belangrijker worden. Dankzij de Google update Pigeon  werd het lokale algoritme verbeterd. En dat had een groot effect op lokale zoekopdrachten. Door deze update in 2014 is het belang van lokale SEO vergroot.

Wanneer wij voor jou je Google Mijn Bedrijf goed inrichten, toont Google jouw bedrijf sneller en beter in de overzichten van lokale zoekresultaten. En dat is niet alleen een overzicht van diverse links. Google Knowledge Graph geeft bijvoorbeeld een overzicht in de vorm van een snippet.

In die snippet toont Google voor zijn bezoekers een helder overzicht van de locaties, producten of diensten en reviews van verschillende bedrijven die voldoen aan de zoekopdracht.

Google Mijn Bedrijf toont lokale bedrijven op een kaart in de zoekresultaten

Google haalt de informatie voor een snippet uit jouw Google Mijn Bedrijf. Met de juiste optimalisatie komt jouw bedrijf ook in zo’n snippet terecht. Hoe je Google Mijn Bedrijf optimaliseert, leggen wij hieronder uit.

Google Mijn Bedrijf: de basis

De informatie die jij verstrekt aan Google, wordt vervolgens gedeeld met Google Search, Google Maps en Google Assistant (voor voice search).

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf?

Het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf biedt vele voordelen voor zowel je bedrijf als jouw klanten.

  • Het bieden van informatie. Je kunt als bedrijf extra informatie verschaffen aan je klanten door je bedrijfsinformatie volgens de laatste update van Google te optimaliseren. Daarnaast kan je als ondernemer een goede naam opbouwen door jouw reputatie management goed te faciliteren
  • Belangrijk voor jouw online vindbaarheid in pagina 1 van Google. Een belangrijk voordeel van Google Mijn Bedrijf is dat het ook goed is voor de SEO van je website. Zo ben je als bedrijf zichtbaar op de eerste pagina van Google waardoor je klanten sneller jouw website zullen bezoeken via de snelbuttons op jouw Googlemijn bedrijfskaartje.
  • Tevens biedt Google de functie “Knowledge graph” aan, de graph begrijpt feiten over mensen, plaatsen, bedrijven en verbindt deze met elkaar. Google kan hierdoor steeds vaker zelf antwoord geven op je vraag. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “Wat zijn de openingstijden van bijvoorbeeld bol.com”, verschijnt het antwoord hierop als eerste resultaat op de pagina, nog boven de normale zoekresultaten. Met je eigen bedrijfspagina kan je ook op zo’n ‘knowledge graph’ worden weergegeven.
  • Een bron voor voice search. Google Mijn Bedrijf is ook een belangrijke bron voor de opkomende smart assistants zoals Siri en Google Home. Als we op zoek gaan naar lokale services pakken we steeds vaker onze telefoon en zoeken we bijvoorbeeld met behulp van Voice Search naar: “kapper in de buurt” en “Is Hizi Hair vandaag open?”. Zo kan Google met behulp van de eerder genoemde knowledge graphs antwoord geven op je vraag.
  • Zoekopdrachten inzien door onze uitgebreide maandelijkse rapportages. Hierdoor krijgen wij inzicht in de zoektermen en zoekvolumes waarbij jouw bedrijf beter wordt gevonden. Wanneer er belangrijke zoektermen ontbreken of wij zien dat er zoektermen zijn waar meer volume op is dan houden wij dat up to date. Op deze manier word jij altijd goed gevonden op de beste zoektermen voor jouw bedrijfsactiviteit.
× Hoe kan ik je helpen?